mrt 242008
 

Dan staat er voor de traiteur (of de bakker of de slager) een stand met hapjes om iemand te teasen in de hoop hem daarmee over te halen spullen te kopen of diensten af te nemen. En dan komt er iemand aan en pakt en proeft een snack, blijft soms even staan en kijkt geïnteresseerd, om vervolgens weer verder te lopen naar de volgende zaak met een dis met snacks.
Onbeleefd… ? Dacht ik wel ja.
De eigenaar blijft vertwijfeld achter en weet niet of zijn traktatie niet lekker was. Misschien was die wel lekker, maar kwam het omdat de winkel er niet aantrekkelijk uit zag of omdat er weinig mensen voor de balie stonden.

Op het web gebeurt er iets dat er erg veel op lijkt: Er wordt een nieuwe site of dienst gelanceerd, mensen abonneren zich er op, gaan er mee aan de gang, maar zodra er een nieuwe-dienst-met-vergelijkbare-mogelijkheden in zicht is … hup! naar de volgende. En in veel gevallen vrijwel meteen vergeten dat die vorige snack site ook best lekker goed was.

Dat ‘hoppen’ van de ene naar de andere nieuwe-dienst-met-vergelijkbare-mogelijkheden, alsof hun leven er van af hangt. Waarom doen veel mensen dat toch?
Is dat ‘hip’? Of zijn ze soms bang belangrijke nieuwe ontwikkelingen te missen? En… zijn ze dan echt ontevreden over de dienst die ze gebruikten?

Zonde, dat ‘hoppen’, want als iedereen dat doet krijgen eerdere soms prima initiatieven NOOIT een kans om ECHT uit te groeien.

Ik ben met ‘hoppen’ erg selectief en hanteer het principe: Blijf trouw aan je aanvankelijke keuze en geef het een kans om te beklijven TOTDAT je er echt niet verder mee uit de voeten kan of er iets wezenlijks beters op je pad komt. Dat leidt tot zo min mogelijk verloren moeite en geeft de aanbieders de kans om van jou gebruik te leren en van je mond-tot-mond-reclame te profiteren, waar jij vervolgens weer profijt van hebt. Het aloude win-win verhaal.

Ik zeg dus NIET dat ik vind dat nieuwe dingen proberen verkeerd is. In tegendeel. Maar tussen ‘proberen’ en je ‘oude services te vlug voor het nieuwe inwisselen’ zit een wereld van verschil. Als je dat doet, doe je de aanbieders/bedenkers EN jezelf in meer dan één opzicht te kort.

Trouwens (open deur)… bij ‘proberen’ verdeel je je effort over meerdere min of meer vergelijkbare diensten en dat is ook niet slim.

_______________ »  Download deze post als een e-book

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.