mrt 092013
 

Gistermiddag via FaceTime van gedachten gewisseld over hoe Apple op dit moment opereert en daarme veel mensen (en daar hoor ik niet bij) teleurstelt.

Getriggerd door die gedachtenwisseling toch even opschrijven hoe ik er tegen aan kijk:

Ik vraag me werkelijk af wat er toch aan de hand is. Hele volksstammen zijn nu al teleurgesteld in Apple omdat daar de innovatie uit blijft. Snap ik niet want echte innovaties komen er niet aan de lopende band. Echte innovaties komen met golven.

Ik heb e.e.a. nog eens de revue laten passeren en kijk zo naar (ik denk even behoorlijk zwart/wit want dat maakt mijn kijk op de zaak duidelijker hoop ik):

Apple werkt als volgt: In deze eeuw hebben we tussen bijvoorbeeld 2007 en 2011 bij dat bedrijf weer zo’n golf gehad (smart phones, tablets, laptops, aet top boxes). Producten die uit die innovaties zijn voortgekomen worden nu verfijnd en… uitgemolken en verder te gelde gemaakt. Ondertussen wordt er in de keuken weer van alles klaargestoomd voor een volgende golf die ongetwijfeld, maar dan op een uitgekiend moment wordt aangewakkerd. Ik weet het zeker.

Apple zegt namelijk (en nu parafraseer ik):
Apple doesn’t do new for the sake of new, but does only new for the sake of better.

Anderen zoals Samsung, HTC en Blackberry hebben een andere strategie. Zij springen in op iedere nieuwe ontwikkeling en ‘pleuren’ (excusez les mots, maar zo voel ik het echt) deels op eigen innovaties, deels meeliftend op innovaties uit de koker van anderen, in een moordend tempo nieuwe producten op de markt. En vóór dat een gebruiker er aan gewend is komt er al weer een nieuw product met nóg meer features of nóg sneller.

Ik denk dat de laatstgenoemde aanpak getuigt van kortzichtigheid/opportunisme waar uiteindelijk de consument de dupe van is en die daarbij ook niet echt aan duurzaamheid (waar iedereen zo vol van is) bijdraagt. Immers hoge verkoop-cijfers van devices is voor de aandeelhouders en de fabrikant(en) leuk, maar voor de portemonnee van de eindgebruiker wat minder. En wat die bijdrage aan duurzaamheid betreft: het merendeel van die apparaten verdient qua recyclebaarheid (plastic, plastic, plastic) ook niet echt de schoonheidsprijs.

Je doet het in mijn ogen beter als je streeft naar zo groot en lang mogelijke gebruik (niet bezit maar echt gebruik dus) van duurzame en betrouwbare apparaten die, juist omdàt ze duurzaam en betrouwbaar zijn, niet direct weer afgedankt worden in ruil voor het volgende ‘aaibare apparaat’.

Even terug naar Apple:
‘t Is een kwestie van geduld: Gewoon wachten op “The Next Big Thing” sinds Steve Jobs er niet meer is.

Helaas willen de beurs-analysten, de aandeelhouders, de link baiters, een groot deel van de pers dàt geduld niet opbrengen.
Trouwens consumenten die ook zo denken vergeef ik dat meteen, want het overgrote deel papegaait alleen maar. Veel mensen die ik dit hoor zeggen blijken er maar zelden écht over te hebben nagedacht/doorgedacht.

Wedden dat “The Next Big Thing” komt?

We spreken elkaar later…


N.B. Ik heb het volgende (althans iets van gelijke strekking) al vaker gezegd en hier is een plek om dat nog eens een keer te herhalen: Ik ben geen door-dik-en-dun-Apple-fan, maar wat Apple doet getuigt van visionair denken en slim en perfect getimed handelen.

_______________ »  Download deze post als een e-book

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.