mei 302013
 

Een blogpost op het voormalige frEdSCAPEs[1] uit 2008–10–01:


Wat is nu het ECHTE Marktaandeel?

Wat ik me af en toe wel eens af vraag is hoeveel exemplaren van één specifiek model mobiele telefoon in de markt is gezet.
Helemaal niet zo’n gekke vraag, want of het nu om Nokia, Motorola, Samsung, Sony Ericsson of welke andere grote leverancier dan ook gaat, ze maken er bij wijze van spreken met de dag nieuwe modellen bij. Zo’n fabrikant verkoopt alles bij elkaar opgeteld dan wel heel veel toestellen, maar dat zegt niets over het ‘echte marktaandeel’, het aandeel van de markt voor dat ene specifieke model. De grootte van DAT aandeel is voor mij interessant. Dát getal kan bepalen of ik ook zo’n toestel wil of nu juist niet.

Ergo: In mijn ogen is het niet zo zinvol – de bestuurders en aandeelhouders zullen daar anders over denken – om met de gebruikelijke marktaandeel-getallen te schermen en ze tegen elkaar af te zetten.

Ik zou wel eens willen zien hoeveel er van model X van merk Y zijn verkocht. En… hoe lang die exemplaren vervolgens in gebruik blijven. DAN heb je het pas echt over een marktaandeel.

Waar vind ik betrouwbare getallen over de verkoop en de levensduur/gebruiksduur van individuele modellen? Wie helpt me uit de brand?


  1. frEdSCAPEs is een weblog die ik in het verleden had.  ↩

_______________ » Download deze post als een e-book

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)